Maserati Quattroporte (1963 - heden)
De Maserati Quattroporte is de sedan van Maserati. Quattroporte is Italiaans voor vier deuren. De Maserati is dan ook een luxueuze vierdeurs sedan.
In de geschiedenis zijn er vijf types Quattroporte geweest:
1> Quattroporte I (1963 – 1969)
2> Quattroporte II (1974 – 1978)
3> Quattroporte III (1979 – 1990)
4> Quattroporte IV (1994 – 2000)
5> Quattroporte V (2004 – 2012)
6> Quattroporte VI (2013 - heden)
Quattroporte I
De Quattroporte 1 werd ontworpen door Vignale. Het idee was om een snelle reislimousine te maken, met staatshoofden en andere hoogwaardigheidsbekleders, filmsterren etc. als voornaamste cliëntéle. Voor Maserati begrippen was de wagen destijds uiterst succesvol, met in totaal 776 verkochte wagens. Het was in die dagen de snelste 4-deurs wagen die geleverd werd. Hij werd verkocht met 2 motorvarianten: 4.2 en 4.7 liter. type 1 werd verkocht van 1963 tot 1966 (216 stuks), model 2 van 1966 tot 1970 (516 stuks).
Quattroporte II
De Quattroporte 2 werd ontwikkeld nadat Citroën het roer bij Maserati had overgenomen. Het ontwerp was van Bertone. Het was in feite een beetje een 4-deurs Citroën SM De wagen is in een zeer kleine serie gebouwd (13 exemplaren waarvan er nog maar 5 overleefd hebben, voor zover bekend), waarvan de meeste naar het midden-oosten zijn verdwenen. Doordat Citroën in 1975 Maserati weer van de hand deed, is dit model nooit in serie geproduceerd. De wagen had de neus van de SM en ook dezelfde V6 die in de SM en de Merak werden gebruikt.
Quattroporte III
De Quattroporte 3 was een typische eind-jaren 70 kolos. De wagen was ontworpen door Giugiaro, was ruim 5 meter lang en bijna 2 meter breed, en woog ruim boven de 2 ton. Hij kwam uit in 1979. Ook hier was de doelgroep: staatshoofd, zanger, bekende wereldburger. Een van de meest gebouwde Maserati's uit die jaren. De auto was in productie tot 1990. De wagen was leverbaar met de 4.2 en de 4.9 liter motor, maar het merendeel was 4.9 liter.
De laatste jaren werd de wagen verkocht als Maserati Royale. Extra's waren: koelkast, schrijftafels achterin en autotelefoon die tussen de twee achterzetels was ingebouwd (toen iets spectaculairs). Het was de laatste Maserati waarin de oude V8 motor werd toegepast. Productieaantallen: 4,2 liter: 51, 4,9 liter: 2053, Royale: 53.
Quattroporte IV
De Quattroporte 4 was de eerste "Biturbo-Quattroporte", ontworpen door Gandini, en kwam uit in 1994. Dit was de eerste Quattroporte uit het Fiat-tijdperk. Alhoewel de oudere Biturbo's (als de 420, 425, 430, 4.24v etc) ook met 4 deuren werden geleverd, werden ze geen Quattroporte genoemd. Deze wagen is in grote aantallen geleverd, het was een succes. In 1998 werd Maserati binnen het Fiat concern onder Ferrari gehangen, en werd het model grondig herzien. De nieuwe variant heette de Maserati Quattroporte Evoluzione. Deze was op honderden punten verbeterd t.o.v. het oudere model. Een bekende bezitter is Michael Schumacher. Van de V6 2.0 zijn er 587 gebouwd, van de V6 2.8 668, van de V8 3.2 415, van de V6 2.0 Evoluzione 200, van de V6 2.8 Evoluzione 190, en van de V8 3.2 Evoluzione 823 stuks, wat het totaal brengt op 2883 stuks.
Quattroporte V
In 2004 kwam de Quattroporte 5. Het ontwerp sloeg in als een bom tijdens de presentatie in Genève. Er zijn 4 uitvoeringen; de Quattroporte, Quattroporte Executive GT, Quattroporte Sport GT en de Quattroporte Sport GT S". De wagen is door de koper te configureren in duizenden kleur-leer- en uitrustingsvarianten.
Eind 2008 is een faceliftmodel van de Quattroporte V geïntroduceerd. Deze facelift deelt zijn 4,7 liter motor met de Maserati GranTurismo S. De facelift is onder andere te herkennen aan de LED voor- en achterlichten, de grill (met verticale lamellen) en de velgen (de velgen van de pre-facelift zijn ook beschikbaar op het 2008-model. De geïntroduceerde modellen van de facelift zijn: 2008 Quattroporte 4.2, 2008 Quattroporte S 4.7 en de 2009 Quattroporte Sport GT S 4.7